Portal realizat în cadrul Programului de Transparență Bugetară în Republica Moldova implementat de Corpul de Voluntariat al Serviciilor Financiare (FSVC) cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Datele din portal sunt preluate automatizat de la Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova. Atît FSVC cât și USAID nu poartă răspunderea pentru corectitudinea datelor, ori pentru funcționarea portalului. Vezi mai mult
The information provided on this Web site is not official U.S. Government information and does not represent the views or positions of the U.S. Agency for International Development or the U.S. Government.
Portal realizat în cadrul Programului de Transparență Bugetară în Republica Moldova implementat de Corpul de Voluntariat al Serviciilor Financiare (FSVC) cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Datele din portal sunt preluate automatizat de la Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova. Atît FSVC cât și USAID nu poartă răspunderea pentru corectitudinea datelor, ori pentru funcționarea portalului. Vezi mai mult
The information provided on this Web site is not official U.S. Government information and does not represent the views or positions of the U.S. Agency for International Development or the U.S. Government.
Portal realizat în cadrul Programului de Transparență Bugetară în Republica Moldova implementat de Corpul de Voluntariat al Serviciilor Financiare (FSVC) cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Datele din portal sunt preluate automatizat de la Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova. Atît FSVC cât și USAID nu poartă răspunderea pentru corectitudinea datelor, ori pentru funcționarea portalului. Vezi mai mult
The information provided on this Web site is not official U.S. Government information and does not represent the views or positions of the U.S. Agency for International Development or the U.S. Government.
Ce este Buget?
Bugetul reprezintă estimarea veniturilor și a cheltuielilor pentru o anumită perioadă de timp, de regulă un an. Guvernul elaborează propunerea de buget și îl prezintă Parlamentului spre aprobare. În urma aprobării, bugetul devine lege, implementarea căreia este obligatorie, ca și a oricărei alte legi a țării.
Bugetul are cinci caracteristici importante:
Anualitatea: În fiecare an se elaborează un proiect de buget care acoperă perioada unui singur an; Este votat în fiecare an; Și executarea lui se desfășoară pe parcursul unui an.
Unitatea: Veniturile și cheltuielile, precum și finanțarea deficitului, necesită a fi analizate împreună, în scopul stabilirii obiectivelor bugetare anuale. Bugetul trebuie să acopere toate ministerele, agențiile și alte instituții care efectuează operațiuni guvernamentale.
Unitatea monetară: Veniturile și cheltuielile trebuie exprimate în moneda națională.
Universalitatea: Toate resursele trebuie să fie direcționate către un fond comun, care să fie alocate și utilizate pentru cheltuieli conform priorităților actuale ale Guvernului.
Echilibrul: Bugetul trebuie să fie echilibrat. Cheltuielile bugetare trebuie să fie egale cu veniturile, plus sursele de finanțare a deficitului.
A fost atins nivelul <br> maxim de detaliere a datelor. <br>Schimbați opțiunile<br>de forare.
Accesează compartimentul
Codul de mai jos trebuie inserat în pagina <br>dumneavoastră în locul unde doriţi sa fie afişat widget-ul.
Accesează compartimentul
Bugetul Public Național
budgetary_reports
GENERATOR RAPOARTE
INTEROGĂRI PIVOT
SURSA DE DATE
Dicționar Bugetar
Cu referire la BPN venituri, cheltuieli
Administrația centrală colectează și transferă veniturile din impozitul pe venit și impozitul pe teren către administrațiile locale și o parte a impozitului social la fondurile de securitate socială. Aceste venituri sunt prezentate în ambele subsectoare, dacă nu sunt consolidate. Veniturile proprii ale guvernului central constau în principal din impozite (impozit social, TVA, accize) și subvenții primite din partea UE. Mai mult de jumătate din veniturile guvernelor locale provin din impozite (în principal impozitul pe venitul personal) și 1/3 din venituri sunt subvenții. Veniturile altor instituții sunt alcătuite din impozitul social, impozitul pe șomaj și vânzările de bunuri și servicii.